IFI logo
Se flere bilder
Farger og feste til folket

Foto: Eleni Maria Stene/ifi.no og Akzo Nobel

Farger og feste til folket

På Kolbotn lever en sterk og fargerik jubilant, Akzo Nobel. Lim og maling til folket er jubilantens hovedformål.

. Eleni Maria Stene

. Eleni Maria Stene
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Dele
Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

"Herr snekker Sinnerud" på Stange var firmaets første kunde. Han kjøpte ti kilo Casco Alim á 2,70. Kunden fikk 20 prosent rabatt og to kilo med gratis attpåtil! Dagens kunder er mange. Malorama, Fargerike, Kulør, Maxbo, Bauhaus og Ekornes er noen av dem.  
 

Høyt tempo, innovativ teknologi og produksjon, er beskrivende for den 75 år lange historien og industrieventyret; fra Norcasco (Casco) til dagens verdensomspennende konsern Akzo Nobel. I dag er 150 personer tilknyttet det norske hovedkontoret i Oppegård. På verdensbasis har de 54.000 kolleger, de er verdens største malingsprodusent og ett av verdens ledende industrikonsern. I 2009 var omsetningen 13,9 millioner euro, eller 112 milliarder kroner, i mer enn 80 land. Fremdeles er lim viktig, men sortimentet er sterkt utvidet.

- De viktigste målene for Akzo Nobel i Norge er å forsterke og utvide våre markedsposisjoner på de segmentene vi er aktive i dag. Akzo Nobel er opptatt av å stå for "bærekraftig teknologi", noe som kommer til uttrykk på topp-plasseringen på Dow Jones Sustainability Index. Vår innsats her til lands er for øvrig preget av langsiktighet i et stadig mer krevende marked, sier Svein Sebjørnsen, salgs- og markedsdirektør i Akzo Nobel i Norge. Den jubilerende bedriften tar med seg historiens lærdom inn i fremtiden.   

- Det man kan lære av Akzo Nobel`s lange historie er at utfordringene og forandringene alltid kommer, og så er det vår oppgave å ta tak i nye problemstillinger. Det er jo dette som er spennende, sier Sebjørnsen.

Fargerik uke

Akzo Nobel satser friskt for å engasjere sine ansatte i farger og trender. En kreativ uke, Global Fargeuke (Global Color Week), gikk derfor av stabelen i oktober.

- Dette blir en årlig begivenhet, hvor vi lærer om farger og trender. Og også hvordan vi kan formidle farge inn i hverdagen og livene til folk, sier Mette Dahl som er prosjektansvarlig for arrangement i Norge. Hver dag denne uken bød på ulike temaer. Noen stikkord for dagene var: Verden i farger, Fargenes ABC, Sett farge på arbeidsplassen din, Tilføre farge til omverdenen og Fargefest .

- Vi har hatt trendforedrag ved vår fargedesigner Tale Henningsen, E-learing program som ga større forståelse for fargebruk, og maleverksted for de ansatte der stikkordet var "hjerte". Alle på huset var invitert til å lage sitt eget hjertemaleri som de kunne pynte kontoret sitt med etterpå, forteller Dahl. Hele uka ble avsluttet med er fargerik fest i kantina der jubilanten bød på fargerik dessert og de ansatte kunne kle seg litt ekstra fargerikt.

- Akzo Nobels misjon er "bring colour to peoples lives" - vi skal altså bidra til å gjøre livskvaliteten til mennesker bedre ved hjelp av farger. Vi tror at farger kan på virke vår psyke og innstilling til livet, og kan gjøre hverdagen hyggeligere. For å lykkes med å kommunisere farger, må vi selv ta dette budskapet innover oss. Ikke bare vi i salg og marketing, men også alle de andre avdelingene på huset: lager, regnskap, sentralbord, teknisk etc. Colour Week satte fokus på nettopp farger til egen tilværelse, og aktivitetene skapte høyt engasjement blant våre medarbeidere, sier den fornøyde prosjektlederen.

Se flere bilder
- Vår innsats her til lands er preget av langsiktighet i et stadig mer krevende marked, sier Svein Sebjørnsen, salgs- og markedsdirektør i Akzo Nobel Coatings AS.

Foto:

- Vår innsats her til lands er preget av langsiktighet i et stadig mer krevende marked, sier Svein Sebjørnsen, salgs- og markedsdirektør i Akzo Nobel Coatings AS.

For 75 års siden

Grunnlegger; Lars Amundsen, forøvrig nevø av Roald Amundsen, hadde vært i virksomhet i Sverige noen år, da han den 4. september 1935 holdt konstituerende generalforsamling i AS Norcasco her til lands, og dermed etablerte Casco i Norge. To personer fikk ansvar for oppstarten i Norge, for salg av kaldtlim. Det første året holdt Norcasco til på Karl Johan. Fra 1936 var basen Maridalsveien 161. Oppegård kommune stilte en attraktiv tomt til disposisjon, og ferden gikk til Sofiemyr i 1965. Det hjalp naturligvis også at de ansatte fikk gode muligheter til å skaffe seg bolig i området. I 1982 ble Nordsjö innlemmet i selskapet. I 1988 kom Sadolin fra København, mens Ifa Alna ble en del av familien fra 1990.

Finn din nærmeste
Annonse
HappyHomes annons
Annonse
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.