IFI logo
Se flere bilder
Bad selger uansett

Foto: Forbo, Tarkett, Geberit, Höganäs

Bad selger uansett

Nordmenns forhold til badet har endret seg de siste årene - fra et bruksrom til et nytelsesrom. Dette øker interessen for rommet.

Truls Vasvik, Prognosesenteret

Truls Vasvik, Prognosesenteret
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Nok et år er passert, og vi kan se tilbake på 2013 som et litt ruskete år for mange av aktørene i bygg- og anleggsmarkedet.

Boligprisveksten stagnerte, og vi opplevde en viss tilbakegang i boligprisene i enkelte måneder. Boligbyggingen ble ikke så høy som forventet, og heller ikke i 2013 maktet vi å produsere nok boliger i forhold til det underliggende behovet.

Dette vil føre til at boligprisene igjen vil øke ganske kraftig om ikke altfor lang tid. Dette er en utvikling som må endres, all den tid vi blir så mange flere mennesker her til lands per år som vi blir.

Vi har beregnet det nasjonale boligbehovet til å være rundt 40.000 enheter per år, langt unna de rundt 30.000 enhetene som ble bygget i 2013.

Annonse

Nedjustering

Også i ROT-markedet har det gått noe tråere enn vi forventet for ett års tid siden. Tilbakemeldingene fra markedsaktørene er til dels svært sprikende, med alt fra en god stigning på 5 prosent, til stillstand og sågar tilbakegang for noen av de store aktørene.

Vi har ikke ferdigstilt all statistikk enda, men vi ser for oss at året som helhet kan ende med en svært forsiktig vekst for ROT-boligmarkedet.

Likevel er det klart at vi må nedjustere våre prognoser for boligbyggingen ganske kraftig, kanskje helt ned i 26.000 enheter.

For nye yrkesbygg er usikkerheten noe større, og det kan være at vi ender på rundt 5 millioner kvadratmeter som forventet.

Det er derimot heller ikke usannsynlig at vi må ned også her, kanskje til 4,7-4,8 millioner kvadratmeter. For ROT-bolig og ROT-yrkesbygg er vi fortsatt forsiktige optimister, og forventer en vekst på rundt 2-3 prosent i 2014.

Se flere bilder
Tarketts nyhet

Foto:

Tarketts nyhet "Aquarelle" er en våtromskolleksjon.

Planer på badet

Nordmenns planer for baderommet er derimot konstant høyt, og forsiktig stigende. Rundt 25 prosent av oss har konkrete planer om å gjøre noe med baderommet i 2014.

Ser vi på forskjellen mellom de som planlegger oppgraderinger av bad og de som faktisk gjør dette, ser vi at styrkeforholdet er nesten 1 til 1. Dette betyr at folk har et svært bevisst forhold til sine planer for badet, og ikke gjør noen «overilte» beslutninger.

Dette er vel kanskje ikke spesielt oppsiktsvekkende heller, all den tid oppussing av badet ofte er både kostbart og tidkrevende. Blant de som pusset opp badet i 2013, var det 43 prosent som pusset opp hele baderommet, mens 57 prosent pusset opp deler av rommet.

Ved siden av «enkle» arbeider som maling, er det bytting av armaturer og sanitærprodukter som er de arbeidene som oftest gjøres på badet, etterfulgt av badeskap.

Aldersmessig er fordelingen ganske lik når det gjelder oppussing av baderommet, med en liten overvekt av de yngre alderstrinnene. Dette kan være overraskende for noen da det ofte er kostnadskrevende arbeider.

Se flere bilder

Foto:

"Blue Tabs" fra Geberit kan puttes i sisternen for frisk farge og forsiktig duft.

Les mer
Annonse

Viktig rom

Hvordan vil så baderommet utvikle seg fremover? Badet har på mange måter opplevd den samme endringen som kjøkkenet – fra et rent bruksrom til et stadig viktigere rom for familien.

Badet er fristedet i boligen, der man med god samvittighet kan låse døren og bare være for seg selv. Dette har også flere menn oppdaget, og som vi alle vet – når mannen «kommer inn» i et rom, ender det som oftest med dyrere løsninger. Det kan blant annet nevnes at snittforbruket ved kjøp av sanitærprodukter det siste året var på nesten 10.000 kroner per husstand.

Det er ingenting som tyder på at interessen rundt badet vil minske, men som aktør i markedet er baderommet et av de mest konkurranseutsatte i disse dager. Ingen andre produktgrupper opplever større konkurranse fra netthandelen.

Se flere bilder

Foto:

"Tregulv" i form av flis fra Höganäs. Kolleksjonen "Chalet" er her i ulike farger.

Mer informasjon
Dele
Finn din nærmeste
Mest lest
Annonse
HappyHomes annons
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.