IFI logo
Se flere bilder
Interiør på catwalken

Foto: Tor Henning Støldal/ifi.no

Interiør på catwalken

Hva med et miniskjørt av vinylbelegg, et foldeskjørt av tapet eller en kjole av overmalbar med en besetning av mosaikkfliser? Et feiende moteshow viste at også interiørmote kan være glamour.

Øistein Lie

Øistein Lie
Publisert

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Dele
Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Til heftig musikk og fargerike spotter entret modellene scenen iført interiørbransjens allehånde produkter i en usedvanlig kreativ innpakning: Skjørt av tapet, vinyl og gardinstoff, vester av skinn, pels og grove ullstoffer, halskjede av pensler, maleruller i håret og gardinringer i ørene.

- Helt rått!, var en av de spontane kommentarene da IFI holdt sitt kick-off på Ekebergrestauranten i Oslo i oktober.

Det var trendinformatøren Lisbeth Larsen, studenter fra Wolff Eksponeringsdesign og koreografen Elin Høyholm som sto for presentasjonen sammen med modellene fra Every Body og Pholk.

- Klesbransjen klarer å gjøre mote glamorøst. Man skaper forventninger om nye stiler vår og høst med visninger fra Milano og Paris. Man skaper entusiasme og begeistring som medfører at folk løper og kjøper det miniskjørtet de aldri skulle hatt, sa Lisbeth Larsen og fortsatte: - Vi kjøper like mange interiørmagasiner som motemagasiner, men de som selger interiør til sluttbruker makter ikke å skape de samme inspirerende følelser. Kundene snubler inn i butikken gjennom malingspann og ender opp i en blandemaskin. Hvorfor kan ikke interiørbransjen gjøre det samme som motebransjen? Dere har jo alle de hotteste fargene, mønstrene og designene. Vis frem hva dere selger!

For å illustrere dette kom moteshowet som understreket høstens fire hovedtrender:

Shabby Victoria er litt slitte møbler ("gjerne nyprodusert som erstatning for den arven vi ikke fikk"), romantikk, fuglebur og badekar på løveføtter. Det er parfyme på flakonger og listverk fra en annen tid. Lyse, sarte farger, luksuriøse stoffer, og blank maling.

Retro Moderne er mye sort/hvitt, men også knallfarger i turkis, blått og grønt. Pop-art og grafiske elementer med inspirasjon fra '50, '60 og '70-tall, men i moderne design - og gjerne i plast og andre kunststoffer, samt fliser og rustfritt stål

Natur: Vi elsker naturen - vi tar gjerne haven inn og stuen ut. En rustikk, hyggelig stil med stearinlys, naturmaterialer som strie, grovt vevet ull, lin og jute supplert med skinn og pels. Trærne kommer inn som lamper og stumtjenere.

Barokk. En burlesk stil, provoserende, vågal, frekk og syndig. Tungt og varmt interiør, posementer og fløyel, lilla, aubergine, sort og gull. Stemning fra 1930-tallets berømte varieteer, kabareter og nattklubber.

Finn din nærmeste
Annonse
HappyHomes annons
Annonse
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.