Topper hos Forbrukerrådet
En vesentlig del av klagene Forbrukerrådet mottar gjelder håndverkertjenester, og i de aller fleste tilfellene dreier det seg om forhold hvor det ikke foreligger kontrakt mellom partene. Slike tvister er både tids- og kostnadskrevende.
Har du en kontrakt som beskriver oppdragets art, fremgangsmåte, materialvalg, forbruk, tidsramme og tidspunkt for oppgjør, vil uenighet kunne løses langt enklere.
Male- og byggtapetsermesternes Landsforbund (MLF) er organisasjonen for maler- og tapetserfirmaer her i landet. Administrerende direktør i MLF Geir Atle Mjeldheim vektlegger at ingen oppdrag er så små at de ikke kan medføre konflikter.
– Avtaleklarhet er ikke så vanskelig å få i stand. Muntlig avtale om helt små oppdrag kan gjerne bekreftes gjennom e-post. For litt større oppdrag er det å anbefale at partene bruker en standardkontrakt. Det finner man på forbrukerportalen.no.
I avtalen bør det stå en arbeidsbeskrivelse.
– Dessuten bør det sies hvordan betalingen utregnes, om det er fastpris eller om arbeidene faktureres etter forbruk av materialer og timer. Så bør det fastsettes frist for ferdigstillelse av arbeidene. Følger man standardavtalen, kan man krysse av i rubrikker for alt slikt, opplyser Mjeldheim.
Tydelighet er viktig
Som oppdragsgiver må du sette deg inn i hva som skal gjøres og være tydelig i bestillingene dine.
– Avgrens arbeidet, da vet håndverkeren hva arbeidet går ut på. Innhent priser fra flere. Ha et par til tre håndverkere på befaring. Eksperten kan si noe om hva som er lurt å gjøre, både tilråde og fraråde. Han eller hun kan estimere tiden arbeidet vil ta, og dere blir enige om hva som skal gjøres, sier administrerende direktør i Ifi.no, Bjørg Owren.
Owren anbefaler å bruke seriøse håndverkere med mesterbrev. Når det gjelder malere, er de organiserte gjennom medlemskap i MLF.
– Det er viktig at de kan norske hus. Det handler om klima, produkter og den nødvendige kompetansen. Markedet er dessuten fullt av utenlandske aktører, så vær oppmerksom på at også språket kan representere utfordringer. Vær dessuten ute i god tid. De beste håndverkerne er som regel booket først, sier hun.
Uklarheter begge veier
Han innrømmer at det i enkelte tilfeller også hadde vært lurt å ha kontrakt for de små jobbene.
– Uklarheter kan gå begge veier. Særlig på hva som utføres, og hva som er med i prisen kan det bli spørsmål om, sier han og legger til at malere har et ønske om å bli bedre på kontraktfestede avtaler.
Det kan også bli en del misnøye om det ikke er malermesteren som kommer og gjør jobben.
– Ofte er det jo jeg som gjør jobben, men jeg har et firma med fire ansatte. Det er derfor ikke alltid malermesteren som kommer, sier han.
Malermesteren oppfordrer til åpenhet med håndverker. Taushet er ikke gull. Gi beskjed om hvilken jobb du vil få utført.
– Ha en åpen dialog. Da får du som regel mye informasjon og fine svar, tipser han.
Dette bør dere bli enige om:
1.) Jobben som skal utføres.
Vær tydelig i definisjonen av arbeidsbeskrivelsen.
2.) Materialkvaliteten.
Som regel er det vanskelig for håndverkeren å selge inn et dyrere produkt, så sant kunden ikke er veldig bevisst hva som er på markedet. Her bør kunden være bevisst fagmannens råd.
3.) Hvem som gjør jobben.
Husk at det ikke alltid er malermesteren som gjør jobbene selv. Hvis dette er forventet, må det være med i avtalen.
4.) Prisen.
Avtal fortrinnsvis fastpris på oppdraget, inkludert materialer. Oppgitt pris skal være med MVA.
5.) Når og hvordan pengene utbetales.
I kontrakten står dette oppgitt. Vanlig praksis er at kunden mottar faktura.
6.) Reguler det uventede.
Det justeres etter lovverket. Prisjustering utover loven er håndverker pliktig til å gi beskjed om.
7.) Dagmulkt.
Forbrukerrådet anbefaler at kontrakten inneholder klausul om dagmulkt ved forsinkelser som er håndverkerens ansvar.
8.) Sikre deg mot konkurs.
Medlemmer av MLF, er tilsluttet en garantiordning. Går håndverkeren konkurs, kan du derfor få samme jobb utført av en annen medlemsbedrift, innenfor en begrenset kostnadsramme.
9.) Fremdriften er fastlagt.
I standardkontrakten er det en ferdig plass for utfylling av ferdigstillelsesdato.
10.) Lettere og raskere å klage.
Benytter du en fagperson tilknyttet MLF, får du tilgang til en klageordning som vurderer saken din.