IFI logo
Se flere bilder
Pusser opp i nedgangstider

Foto: iStockphoto

Pusser opp i nedgangstider

Mediene melder om frykt for nedbemanning og nedleggelser i de store byggvarekjedene, men bildet er ikke bare helsvart; en stor del av oss pusser opp til tross for økonomiske uroligheter.

Åshild Nyhus Tyssen

Åshild Nyhus Tyssen
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Dele
Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Folks fokus på hjemmet avtar ikke selv om økonomien er ustabil. Kanskje blir vi faktisk mer opptatt av å ha det koselig rundt oss når vi holder oss hjemme, sier Truls Vasvik, seniorkonsulent i Prognosesenteret.

Ikke store investeringer

Nettopp derfor slutter vi ikke å pusse opp, men vi pusser heller opp mindre ting. De store investeringene, som nytt kjøkken eller totalrenovering av bad, holder vi tilbake med.

- Men dette henger også sammen med boligmarkedet. De store investeringene gjøres ofte i forbindelse med flytting. Og når folk ikke flytter på seg, er mange slike prosjekter heller ikke nødvendige. Folk pusser heller opp det de har, forteller Vasvik.

Maling og tapet selger

Noen produkter er mindre konjunkturutsatte enn andre. Maling og tapet selger godt, til tross for en vaklende økonomi. Dette bekrefter også de som selger produktene.

- Når det gjelder både tapet og interiørmaling har vi faktisk hatt en liten økning i omsetningen i forhold til samme periode i fjor, melder Arne Henry Grottvik, daglig leder ved Montér Stormarked Haugesund.

Ifølge Vasvik er dette helt typisk for nedgangstider.

- Hvis vi ser til England, der nedgangstidene begynte litt tidligere enn her hjemme, opplevde de en total nedgang i gjør-det-selv-markedet på åtte prosent i andre kvartal, mens maling heller økte med to prosent i samme periode, forteller han.

Psykologiens makt

Både bransjen og analytikerne er enige i at det er mye psykologi inne i bildet.

- Vi merker at avisenes oppslag virker inn på folks kjøpevaner. Når de aller mest pessimistiske overskriftene pryder avisene, blir folk mer tilbakeholdne. Når så oppslagene den neste uken er mer positive, blir også kundene mer positive og kjøpevillige, sier Bjørn Agerup ved Fargerike Agerup på Majorstuen i Oslo.

Men ifølge ekspertene har vi ingen grunn til å være veldig redde for egen økonomi.

- Hvis man ikke har tenkt å bytte bolig og har fast jobb, har jo denne finanskrisen ikke så stor betydning for folk flest, påpeker Vasvik.

Hva med 2009?

Handels- og servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) la nylig frem ferske tall der de spår en markant utflating i veksten i byggvarehandelen i 2009. 

- Til neste år vil renta gå ned, og folks kjøpekraft vil øke. Selv om rapporten til HSH ikke var veldig positiv, var den heller ikke ekstremt negativ hvis man sammenlikner med det helsvarte bildet som har blitt tegnet i mediene, sier Vasvik.   

Ifølge Grottvik ved Montér i Haugesund, merkes det totalt sett en liten nedgang på forbrukersiden, mens proffdelen av forretningen går som normalt. 

- Det er klart vi ikke forventer at 2009 blir et superår, men jeg ser ikke helsvart på fremtiden heller, sier han.

Mer informasjon

www.monter.no

www.fargerike.no

www.prognosesenteret.no

www.hsh-org.no

Finn din nærmeste
Mest lest
Annonse
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.