Maler for å imponere

Publisert:

Vi maler huset for å imponere naboen. Det viser en fersk undersøkelse utført av Opinion på vegne av Butinox.

Foto: Butinox

Undersøkelsen viser at det å forskjønne huset gjør noe med folk.
- Vi blir glade av å ha et hus som ser fint ut. Og et nymalt hus virker nyere og ser mer tidsriktig ut, nesten uansett arkitektur og farge, sier Anders Hvinden, produktsjef for Butinox Futura.

Sosiale krav
Han er overrasket over resultatene i rapporten.
- Vi vet at nordmenn viser sosial kontroll når de maler huset. Det er også kjent at dette handler om egenpresentasjon og sosiale krav. Undersøkelsen viser at disse faktorene er langt viktigere enn vi trodde, sier han, og legger til at et slitt hus også er med å redusere attraktiviteten til hele nabolaget.

- Det flaueste mange kan tenke seg er at noen skal si at det er på tide å male huset eller forlange at det skal gjøres, sier han.

Ikke bare vedlikehold
Produktsjefen forteller at den tradisjonelt sett viktigste grunnen til at folk maler huset er vedlikehold.
- Det å ta vare på huset sitt er den mest opplagte grunnen til å male. Det inngår i et nødvendig vedlikehold av boligen. Nå ser vi at folk maler huset av mer estetiske og sosiale grunner. Det er altså minst like viktig å imponere nabolaget, forbipasserende, familie og venner, sier han.

Mørkere farger
Hvinden erfarer at stadig flere velger bort det klassisk hvite.
- Vi ser at folk vil male husene sine i mørkere farger. Gjerne mørk grå eller mørk brun. Men også blåtoner og gule detaljer vil vi også ser mer av utvendig fremover. En blå inngangsdør kan utgjøre en personlig og spennende velkomst til boligen, sier han.

Lier, 16.03.16

Mer informasjon:

Anders Hvinden

anders.hvinden@scanox.no

Tlf. 99444516

maling male bolig forbrukerundersøkelse farger utendørs
Maler for å imponere
Vedlegg