Logo ifi.no Presserom

Tips til redaksjonen fra

Pure & Original

NewsDesk image

Fremtidens interiørtrender skapes ikke i Kina

Publisert: 05.11.2015
Folk flest vil ha ekte vare. Hva preger og vil prege norske interiørvaner i årene som kommer, slik jeg ser det? Etter egne erfaringer i både inn- og utland, både på butikk og leverandørsiden, ser jeg noen helt klare tendenser i markedet vårt. Og folkens, det er hyggelige nyheter!

Vi vil ha mer ekte vare med historie, og er i ferd med å endre oss veldig i vårt kjøpemønster.

I generasjoner før oss har folk vært opptatt av å ta vare på ting, gjerne med god kvalitet som har blitt bevart i generasjoner. Vi er nå i ferd med å komme tilbake dit, og dette er ikke noen trend men, kan virke som en varig endring i folkesjela. Vi vil ha kvalitet fremfor kvantitet!

Vi vil sette våre egne fotavtrykk, og skape vår egen historie med ting vi selv skal ta vare på.

Vi har sett denne utviklingen lenge fra de markeder vi følger veldig tett, spesielt i Nederland, som er et marked som gjerne skaper trendene vi ser komme hit etter noen år. De trendene vi nå ser har vært kjent for mange i lengre tid, men nå kommer massene. Folk flest vil nå vite mer om hva de setter på bordet eller maler på veggene sine. Hvor kommer tingene fra? Følger det en historie med produktet? Er det verdt å ta vare på til fremtidige generasjoner?

Vi vil ha mer kvalitet, og er villige til å betale for det. Vi sparer til ting vi virkelig har lyst på, og interiørmerker uten den rette historien taper nå kraftig terreng.

Det holder ikke lenger at porselensvasen er flott, den skal gjerne være håndkolorert og ha et kjent merke som Kähler, Wik & Walsøe og andre kjente, skandinaviske merker med god historie og merverdi. Merker med fokus på å kopiere de mer etablerte tape terreng, dette viser tall fra bransjen.

Hvorfor er det slik?

Vi ønsker å være stolte av det vi har i hjemmene våre, og vi vil gjerne vise frem produkter som skal vare lenge, og gjerne gå i arv. Vi kjøper derfor sjeldnere, men dyrere. Og vi vil ha mer personlig service!

Aldri før har unge nordmenn handlet flere bunader, og aldri før har vi handlet mer kunst enn vi gjør nå. Det er et tydelig signal på at vi mer enn før er opptatt av å skape vår egen historie, i vår egen generasjon. Spørsmålet vi stiller oss oftere og oftere: hva er det VI skal snakke om, hvor generasjonene før oss har skapt fotavtrykk som er større enn vi aner?

Det er en stor økning i yrker med personlig service. Gamle yrker som skredder, skomakere og andre yrker med historie vil komme tilbake for fullt. Kanskje i en annen og mer moderne form en før, men mer enn før er folk flest opptatt av gjenbruk av gamle ting, sy om klær, baking og andre tradisjonelle yrkesretninger.

Aldri før er det solgt mer ferdigmat og matkasser. Snart vil kokkene få det travelt med å reise hjem til folk å lage middagene i hjemmet. Dette vil bli mer vanlig i fremtiden, og vi blir villige til å betale for personlig service så lenge det gir oss verdi.

Nettbutikkene har naturlig nok en god utvikling, men med de trendene vi ser, vil det heldigvis være et stort rom for nisjebutikkene i lokalmiljøet som holder liv i det vi helst vil ha: butikker og personer som gir personlig service. Dette får du ikke i en nettbutikk på samme måte, og jeg slår et slag for å “ta vare på din lokale nisjebutikk”.

Vi må spørre oss selv, vil vi at fremtidens interiør- og inspirasjonsbutikk skal være COOP OBS BYGG?

Så i tiden hvor det er ekstrem utvikling på teknologi, er vi mer enn noen gang før opptatt av gamle tradisjoner. Det kan virke som det er en motreaksjon på det jeg kaller “asfaltsamfunnet”.

Vi ser også et tydelig skifte politisk, og det er ikke tilfeldig. Dette er bare starten på en grønn revolusjon i Norge. Jeg tror ikke nødvendigvis Miljøpartiet De Grønne har det beste partiprogrammet, men de representerer noe annet og bør være et varsku til alle politikere i Norge.

Generell info:
Idar Stensvold

Idar Stensvold har i flere år jobbet tett på interiørmarkedene i Norge og Skandinavia, både på butikk og leverandørsiden. Idar jobber nå som International Brand Manager for Pure & Original paint med hovedansvar for Skandinavia og Storbritannia.

Pure & Original paint er et Nederlandsk varemerke med produksjon i Brugge Belgia. Fabrikken en ekte familiebedrift som har laget høykvalitets maling i over 50 år. Pure & Original- pakken består i dag av flere spennende produkter innenfor kalkmaling og Chalk Paint med alle nødvendige før- og etterbehandlingsprodukter som grunning og sealer.

Se som webside