IFI logo
Se flere bilder
Nye Storeys = en annen story

Foto: Kristian Owren/ifi.no og Chera Westman/ifi.no

Nye Storeys = en annen story

Full opprenskning, nytt fokus, splitting av firmaet og inkludering av nytt agentur har ført til at Storeys nå står sterkere enn noensinne – midt i et tøft tapetmarked. - Det nytter ikke å folde hendene og håpe på et mirakel, det gjelder å se eget forbedringspotensial, sier adm. dir. Christian Kolderup, som har brakt en ny passion inn i selskapet.

Trine Midtsem Åshild Nyhus Tyssen

Trine Midtsem Åshild Nyhus Tyssen
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tapetleverandøren har hatt 30 prosent vekst i årets første halvdel, og kan fortelle om en usedvanlig god sommer – til tross for store, interne grep og svak krone. Modighet og vilje til å gå nye veier tilskrives mye av årsaken, og gjengen er ikke i tvil om at de er på riktig vei.

- Vi har et enormt fokus på rendyrking, fokusering og konsentrering. Vi ønsker å heller være god på få områder enn halvdårlig på mange. Det er årsaken til at vi nå har valgt å skille ut alt med gulv i et eget selskap – Gulvgutta – sier Christian Kolderup, som i sin stilling som administrerende direktør, det siste året har jobbet intensivt med å renske opp og effektivisere Storeys. Selskapet, som er underlagt Inhouse Group, består i dag av 15 ansatte med fullt fokus på veggprodukter. Selv om utskillelsen av gulvdelen var et drastisk steg, både økonomisk og praktisk, har han stor tro på at det var det riktige for fremtiden.

- Tapet- og gulvsalg er to vidt forskjellige måter å tenke og jobbe på. Vi har hatt selgere som er gode på det ene området, og mindre gode på det andre.  Det handler om interesse, lidenskap og hvordan vi er skrudd sammen. Gjennom å splitte selskapet er målet at alle skal jobbe med det de brenner for. Gulvgutta er spesialister på gulv og vi er spesialister på tapet, utdyper han.

Se flere bilder
Christian Kolderup, adm. direktør i Storeys

Foto:

Christian Kolderup, adm. direktør i Storeys

Fullt fokus på tapet

Og at Storeys den siste tiden har blitt nettopp spesialister på tapet, levner det liten tvil om.

- Vi har fått mye skryt, og tilbakemeldinger på at vi er gode til å identifisere hva som slår an i markedet. Her er det Torhild (Rustenberg, konseptsjef, red.anm.) som gjør en fantastisk jobb. Hun har en teft, sans og evne til å forstå hvordan markedet fungerer som ikke er mange forunt, skryter han.

Solide bokpakker med et bredt utvalg av design i ulike stiler har de siste årene blitt et kjennemerke for Storeys. Under Gave og interiørmessen ble høstens nyheter presentert, sammen med kunngjøringen om at Storeys nå har tatt over agenturet av Eijffinger i Norge.

- Som tapetleverandør er det alltid noen merker man sikler litt ekstra på. For oss har dette lenge vært Eijffinger – er det ett agentur vi skal ha, så er det dette, sier konseptsjef Torhild Rustenberg.

Se flere bilder
På messe i august ble fire trendtemaer presentert, deriblant Lekent & Fargerikt.

Foto:

På messe i august ble fire trendtemaer presentert, deriblant Lekent & Fargerikt.

Hun var derfor ikke sen i vendingen da Erik Torp hos Astex stakk til henne et visittkort, og diskret luftet ideen om at han vurderte å selge Astex og Eijffingers agentur, en gang på IFIs tapetforum. Etter noen positive møter var verken gjengen hos Storeys eller ringreven fra Astex i tvil om at det var full match. Storeys tok over Eijffingers agentur 1. september, og eier av Astex Decoration, Erik Torp, ble med over til selskapet – nå som Storeys-mann.

- Eijffinger fyller det siste hullet hos oss med tanke på i enda større grad å være en totalleverandør for det norske markedet. Det at Erik ble med, med sin erfaring, sitt engasjement og vinnende vesen, er vi svært glade for, sier Rustenberg.

Med over 20 års erfaring i bransjen, og et hjerte som brenner for tapeter, er Erik en drømmekandidat å få med på laget. 

- Hans lange fartstid i bransjen, kombinert med den lidenskapen han legger for dagen, er helt uvurderlig. Vi var aldri i tvil da han åpnet opp for muligheten til å følge med over, og han betyr stor added valuefor oss. Når hans kunnskap, evne til å ta kapteinsbindet og oppriktige glede over å være ute hos kunder kombineres med vårt apparat og organisasjon, er det utvilsomt en vinn-vinn-situasjon for begge parter, stemmer Kolderup i.

For Erik Torp har ideen om å avslutte Astex Decoration vært en prosess som har gått over tid.  

Se flere bilder
Torhild Rustenberg, konseptsjef

Foto:

Torhild Rustenberg, konseptsjef

Se flere bilder
Erik Torp bringer Eijffinger med seg inn i Storeys.

Foto:

Erik Torp bringer Eijffinger med seg inn i Storeys.

- Jeg har de siste årene gradvis endret syn på Storeys, og det startet da jeg traff Torhild på tapetforum for noen år siden. Hvilken positivitet – og for en evne til å skape begeistring!, tenkte jeg da. Og samtidig har hun gjort en så flott jobb med kolleksjonene. Etter første møte med Erik Brennmoen i våres, fikk jeg straks stor respekt for det dyktige, jordnære og flotte mennesket han er, og jeg har jo sett hvilken fantastisk jobb Christian har gjort med å ta tak i så mye. Jeg er nå en Storeys-mann, og gleder meg til å ta fatt på jobben her, skryter Erik Torp, som setter ekstra stor pris på selskapets fokus på å ha god stemning på jobb.

Storeys har overtatt alt fra Astex, og skal betjene samtlige av Astex’ kunder på samme måte som tidligere.

Positiv innstilling

- Det viktigste i Storeys er å spille hverandre gode. Her er ingen mer viktige enn andre, vi har bare ulike jobber å fylle. Og vi skal alle ha det gøy på jobb. Alltid. Dette kommer utvilsomt både internmiljøet og kundene våre til gode. Smilet må være på lur og man må synes det er gøy å gjøre jobben, sier direktøren entusiastisk.  

Han har stor tro på en kombinasjon av unge medarbeidere og dem med lenger fartstid. Så skryter han også hemningsløst av egne ansatte, og gjentar flere ganger at dette er folk som «blør for drakta».

- Har jeg en dårlig dag, er det bare å ta en tur innom lageret eller kundeservice, der blir man bestandig møtt av positive mennesker, og jeg går alltid derfra med et smil om munnen, sier han. 

Se flere bilder
Elegant & Sofistikert er et annet av høstens trendtema fra Storeys.

Foto:

Elegant & Sofistikert er et annet av høstens trendtema fra Storeys.

Storeys fremover

- Nå som vi er i flytsonen får vi selvtillit, og det er bra, men samtidig er det viktig å passe på at vi ikke blir arrogante. Derfor går vi for kontinuerlig å ta pulsen på markedet og lytte til kundene. Vi har mange spennende planer fremover, og målet er at vi skal være i førersetet på tapet innen få år, avslutter Christian Kolderup.

STOREYS

Etablert: 1848 i England av sir Thomas Storey. Det norske datterselskapet ble etablert i 1960, og eies i dag av Inhouse Group, som er 100 prosent norsk.
Antall ansatte: 15
Omsetning 2014: 52 millioner
Budsjett 2016: 65 millioner
Adresse: Hellenveien 15, 2022 Gjerdrum

Mer informasjon

Storeys

Finn din nærmeste
Mest lest
Annonse
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.