Det er nok ikke forhandlerens blandemaskin som er på ville veier, men heller et spørsmål om hvordan fargene opptrer i forskjellige sammenheng. Fargene kan rett og slett lure oss.
På en liten prøve i forretningen kan en farge se dempet og fin ut. På en hel vegg kan den virke overveldende kraftig, langt mer intens enn opprinnelig ment. Et godt råd er derfor: Lag store prøveoppstrøk på papirlengder og heng dem opp på veggen til vurdering. Er man misfornøyd, kan fargen justeres før det blir alvor.
Malingen går fra vått til tørt. Virker fargen i boksen feil, vær klar over at inntrykket kan forandre seg mye når malingen tørker. Når malingen er våt vil refleksen ta vekk mye av kuløren. I tørr tilstand trer den derimot dypere frem. Ha derfor litt tålmodig; gjør et prøvestrøk, la det tørke, legg kanskje på enda et strøk og ta så den endelige beslutningen.
Er en farge mørk eller lys? Hvordan øyet oppfatter det, kommer helt an på bakgrunnen vi ser fargen mot. Forsøk å betrakte samme fargeprøve mot sort og mot hvit bakgrunn, og det virker som om den forvandles fra lys til mørk. Det er særlig fargene vi velger til detaljene som vil "forskyves" i forhold til rommets hovedfarge. Vurder dem derfor sammen.
Er en farge kulørsterk eller dempet? Vurder for eksempel en middels kraftig grønn fargeprøve mot to ulike bakgrunner, den ene irrgrønn, den andre dempet grågrønn. I første tilfelle vil prøven se skitten og dempet ut, i andre tilfelle vil den virke intens og hissig. Prøv å sette en detalj i komplementærfarge opp mot hovedfargen - for eksempel et orange pledd i en blå stol - og blåfargen blir kraftig. Vurder derfor detaljfargen mot hovedfargen den skal settes opp mot.