Bli inspirert - Se galleri her
I DAG
  °
I MORGEN
  °
Før du begynner

Kontrastfarger – spennende motspillere

Det oransje bordet og den gule puten står i kontrast til blåtonene.   Kristian Owren/ifi.no, Beckers, Nordsjö, Flügger
Kontrastfarger er fargene som ligger mot hverandre på fargesirkelen. De har den egenskapen at de er hverandres motpart. En liten detalj av en kontrastfarge kan være prikken over i’en i et interiør.
Kontrasfargene grønt og rødt i en dempet tone. Rødt har kun rollen som det lille ekstra.
Kontrasfargene grønt og rødt i en dempet tone. Rødt har kun rollen som det lille ekstra.

Kontrastfarger på NCS sin fargesirkel er rødt og grønt, blått og gult, oransje og turkis, gulgrønt og lilla. Du tenker kanskje at det kan bli litt grelt og glorete? Nei da, hva slags uttrykk det blir avhenger av intensiteten i fargene og hvordan du doserer dem.

Bruker du kulørsterke kontrastfarger bør du være forsiktig med mengden. Hvis du velger like mye av begge, vil de slåss og gi en urolig helhet. Øyet må få hjelp til å lande. Velg derfor én som hovedfarge og bruk kontrasten til detaljer. Da er du på tryggere grunn. Det fine med kontrastfarger er at de framhever hverandre, så det kan være nok med et lite innslag for å få hovedfargen til å løfte seg litt ekstra.

Når fargene er kulørsterke og de begge brukes i stor mengde blir det fort «livlig».
Når fargene er kulørsterke og de begge brukes i stor mengde blir det fort «livlig».

Ønsker du det dempet, går du for nyanser med mye hvitt eller sort i seg. Ønsker du mer dramatikk velger du kontrastfarger med stor fargestyrke. Ønsker du nøytrale og rolige farger velger du farger fra midtfeltet i triangelet, men husk hele tiden doseringen og la én være hovedfarge. Helt lyse eller mørke nyanser blir roligere og kan brukes til større flater.

Under er noen eksempler.

Kontraster med knallfarger

Utgangspunkt: R20B og G30Y.
Utgangspunkt: R20B og G30Y.

Utgangspunktet er R20B og G30Y, rødt med en anelse blått og grønt med gult. Her er det fargestyrke så det holder; Frekt, energisk og lekent. Slike knallsterke signaler egner seg kanskje best til detaljene og balanseres med nøytrale flater for å unngå overdose.

Detalj som kontrast

Utgangspunkt: Y20R, Y50R og B10G.
Utgangspunkt: Y20R, Y50R og B10G.

Her er utgangspunktet Y50R og B10G, oransje mot en blå med litt grønt. Her er de fleste fargene lyse og lette nyanser som skaper et delikat inntrykk. På fargesirkelen ligger de i hver sin motstående kvartsirkel og i fargetriangelet finner vi dem blant fargene med mye hvithet.

Kontrastfarger med dempede farger

Utgangspunkt: R30B og G70Y.
Utgangspunkt: R30B og G70Y.

Utgangspunktet er R30B og G70Y, rødt med noe blått i og grønt med gult i. Nyansene av grønt og rødt er her dempet ned og langt fra den kulørsterke nyansen vi finner på fargesirkelen. Nyansen i denne paletten er hentet fra den hvitaktige og mørke delen av fargetriangelet. Her oppleves rødt og grønt som et «koselig» og avstemt par. Roen ligger også i nyanselikheten.

Lær mer om farger

Lær om: Oppskrifter på fargesetting

Lær om: Fargesirkelen og fargetriangler

Lær om: NCS-systemet

Fargeoppskrifter

Ton-i-ton

Nabofarger

NCS

NCS-illustrasjoner og -koder er gjengitt med tillatelse fra NCS Norwegian Colour Senter AS. www.ncscolour.no/

NCS_system_adobergb_neg

Les også Lær deg oppskrifter på fargesetting

Hold deg oppdatert   

Få siste nytt om interiør og oppussing fra ifi.no. Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Kommentarer

Mer Før du begynner

Nyeste artikler

Norsol annons