Inspirasjon fra 1960-årene

Velstanden blomstret og fremtidstroen var stor. Det gikk bare én vei, rett til himmels. I 1969 gikk mennesker i land på månen, og fra jorden kunne dette historiske øyeblikket følges på TV. Motene fikk preg av romfart, og plast ble brukt til alt fra stoler og kjøkkenredskaper, til madrasser og klær.

Tekst: Nina Stang/ifi.no Foto: Norsk Folkemuseum, GV-PRESS og produsentene/ifi.no
Publisert (Oppdatert 15.07.2010)

Typisk for 60-årene:

Romfart

Fremtidsstil

Fargerik plast

Beatles og Rolling Stones

Møbel-IKEA

Miniskjørt og strømpebukser

Guttene får langt hår

Veggseksjon i teak

Jetfly og charterturisme

Innendørs "høyfjellsol"

Lørdag er skoledag og arbeidsdag

De første TV-sendingene kom i 1960. Det var bare én kanal i svart-hvitt, men etter få år hadde TV'en skapt nye samværsformer og forandret innredningen. Den ble midtpunktet i stuen istedenfor peisen, og alle så de samme programmene.

Matvanene forandret seg da private frysebokser etter hvert ble vanlig. Nå fikk man friske bær og ferskt kjøtt hele året, og det ble et stort marked for frossen ferdigmat.

I damemoten kryper skjørtene oppover helt til de ikke kan bli kortere. Mye sminke og tuppert hår med vipp nederst var stilig.

Det var fortsatt mange og strenge regler for oppførsel, og man skulle kjenne sin plass i samfunnshierarkiet. I boken "Skikk og Bruk" fra 1960, ble det brukt to sider på å vise hvordan man skulle sette seg riktig på en stol. Og en bildeserie i fire deler viste hvordan man spiste den nye, sydlandske retten spagetti.

Sterke farger og store mønstre

Fargerike kjøkkenredskaper i plast fikk husarbeidet til å se morsomt ut. Også møbelindustrien gledet seg over de nye mulighetene som kunststoffer og nye støpeteknikker ga. Stabelbare stoler i sterke farger ble støpt i ett stykke.

Tekstiler fra finske Marimekko frisket opp innredningen med sine glade, klare farger og store mønstre. Sterke, lysende farger som rent rødt, gult og oransje var populære, kombinert med hvitt. I innredningen var det nå ton-i-ton som gjaldt. Kontrastveggen fra 50-årene var borte, men fargene var fortsatt sterke. Yndlingsfarger var Mandarin (1632-Y37R) på den varme siden, og Kornblå (3825-R88B) på den kjølige. Begge fargene finnes fortsatt på Jotuns fargekart. Nye motefarger var turkise Siesta,  og gyllenbrune Mallorca, tegn på at charterturismen hadde tatt av, og at turen stort sett gikk til Spania. Disse to fargene er borte fra kartene i dag, mens den i 1965 nye Antikkhvit (1204-G93Y) nesten har vært enerådende siden.

En ny generasjons opprør

Det begynte pent med at ungdommen fikk sin egen musikk. The Beatles debuterte i 1962 med "Love me do", og selv foreldregenerasjonen syntes de er søte, selv om de hadde altfor langt hår. Men da den håpefulle la The Rolling Stones (I can't get no) "Satisfaction" på platespilleren i 1965, satte foreldrene kaffen i halsen.

Vietnamkrigens grusomheter gjorde  inntrykk på den nye generasjonen. De var lei av lydighetskrav, materialisme og krig. Bob Dylan gir stemme til en hel ny generasjon når han synger "Blowin' in the wind" og "Masters of war". Guttene lot håret gro skulderlangt i opposisjon til snauklipte amerikanske soldater i Vietnam. Jentene kastet strenge moralregler på dør og brant bh-ene. "Make love, not war", var hippiebevegelsen slagord, som fikk sitt uttrykk i musicalen "Hair" fra 1968. På Woodstockfestivalen i USA i 1969 samlet 500 000 mennesker seg under mottoet "Fire dager med musikk, fred og kjærlighet", et av høydepunktene i hippiekulturen.