IFI annons
Bli inspirert - Se galleri her
I DAG
  °
I MORGEN
  °

Hvilke farger skaper spiselyst?

Galleri Omsluttet av farge inntok «gjestene» kake og drikke i samme farge som rommet for øvrig.
Har du tenkt på at farger påvirker humøret eller stemningen når du spiser ute? Ikke? Noen gjør det, og bruker forskningsmetoder for å finne farger som setter deg i riktig modus.

I restaurantverdenen har de «beste i klassen» vel gjennomtenkte strategier for å tiltrekke seg gjester, hvor lenge gjestene skal bli, osv. Mat, interiør og service inngår i en nøye planlagt helhet. Farger er en viktig ingrediens i denne miksen.

Ett eksperiment – åtte fargeprofiler

Testpersonene fikk på seg pulsmåler og headset med sensorer som sporer hjernebølgene, en såkalt EEG-opptager.
Testpersonene fikk på seg pulsmåler og headset med sensorer som sporer hjernebølgene, en såkalt EEG-opptager.

Nylig ble det gjennomført et eksperiment ved Färgfabriken i Stockholm for å finne ut hvordan farger kan påvirke spisegjester. Åtte farger ble testet. Ved hjelp av moderne teknologi ble hjernebølger og puls målt mens forsøkspersonene spiste og drakk i rom med ulike farger. «Gjestene» ble også stilt noen enkle spørsmål om deres umiddelbare reaksjon på fargene.

Omsluttet av farge inntok «gjestene» kake og drikke i samme farge som rommet for øvrig.
Omsluttet av farge inntok «gjestene» kake og drikke i samme farge som rommet for øvrig.

Eksperimentet ble gjort på oppdrag av SCA med merkevaren Tork. Nå er det ikke noe nytt at vi påvirkes av farger, men SCA ønsket å finne ut mer om hvordan farger påvirker gjester som spiser på restaurant.

– Eksperimentet ble gjort for å gi mer forståelse og innsikt rettet spesielt mot restaurantbransjen, sier Line Pedersen i SCA. I følge Pedersen ga eksperimentet nyttig kunnskap. Data fra eksperimentet er brukt til å lage 8 ulike fargeprofiler for restauranter som skal velge farger og interiør.

Nedenfor har vi sakset litt fra profilene.

De nøytrale og beroligende

Hvitt viste ingen tydelige utslag på hjernebølgene, heller ikke noe særlig på puls.
Hvitt viste ingen tydelige utslag på hjernebølgene, heller ikke noe særlig på puls.

Hvitt ble definert som nøytral og moderne og antas å passe til forretningsmøter og møte med kolleger. Fargen ga lite utslag på EEG- og pulsmåler. Basert på målingene og folks umiddelbare kommentarer synes hvitt å være lite spennende, morsom eller pirrende. Fargen kan imidlertid oppleves som moderne og luksuriøs.

Blå tolkes som en kjærkommen farge, og viste utslag på både gamma-, delta-, theta- og alfabølger. Se faktaboks om hjernebølger.
Blå tolkes som en kjærkommen farge, og viste utslag på både gamma-, delta-, theta- og alfabølger. Se faktaboks om hjernebølger.

Blått viste tydelig utslag på ro og avslapning og blir anbefalt for familier og sosiale settinger.

Grønn kan tolkes som en av de mest beroligende, med utslag på deltabølger. De som utløses når vi er i dyp søvn blant annet.
Grønn kan tolkes som en av de mest beroligende, med utslag på deltabølger. De som utløses når vi er i dyp søvn blant annet.

I det grønne rommet var pulsen også under normalt nivå. Hjernebølgene slo ut på delta, det området som utløses når vi er i dyp avslapping. Reaksjonene indikerer at personene befant seg i omgivelser som virket rolige, oppfriskende og gjestfri. Fargen for spisesteder man søker for en rolig lunsj eller kaffe uten stress og mas.

Oransje er uromantisk

Orange viste utslag på delta og gamma. Gamma assosieres med fokus, tanker og kognisjon, og evne til å ta i mot og bearbeide informasjon.
Orange viste utslag på delta og gamma. Gamma assosieres med fokus, tanker og kognisjon, og evne til å ta i mot og bearbeide informasjon.

I det oransje testrommet luntet pulsen avgårde i nøytralt tempo. EEG- målingene gjorde utslag på kreativitet. Testpersonene oppfattet fargen som moderne og gøyal. Rapporten konkluderer med at oransje gjør omgivelsene litt uromantisk og stressende, men absolutt spennende og inspirerende. Passer for kreative møter eller barnefamilier er tipset.

Gult er spennende

Gul viste store utslag på beta, tilstanden vi er i når vi jobber. Beta handler om det bevisste nivået med evne til problemløsing.
Gul viste store utslag på beta, tilstanden vi er i når vi jobber. Beta handler om det bevisste nivået med evne til problemløsing.

I det gule rommet var det utslag som tydet på at det var spennende og morsomt, og pulsen var høyere enn normalt. Det tyder på at gult passer til steder med høy aktivitet, men også muligheter for fokus. En farge for de som vil appellerer til barn og vennegjengen, og anbefales serveringssteder som serverer frokost eller god kaffe.

Rød gir sterke følelser

Rødt aktiviserte delta, theta og alfa. Så her er vi i avslappet modus, samt at evnen til å lære og huske, kreativitet og følelser synes tydelig trigget.
Rødt aktiviserte delta, theta og alfa. Så her er vi i avslappet modus, samt at evnen til å lære og huske, kreativitet og følelser synes tydelig trigget.

I det røde rommet banket pulsen sterkere enn normalt, og fargen provoserte fram sterke følelser og kreativitet. Forsøkspersonene opplevde fargen som romantisk, spennende og gøyal. Rødt passer for vennegjengen, kjæresteparet, men også for barna. Fargen anbefales for steder som serverer middag eller spennende kveldsdrinker.

Sort er kompleks

Sort skapte bevegelse i alle bølgene bortsett fra beta, så i rom der vi skal løse problemer og jobbe synes ikke dette være fargen.
Sort skapte bevegelse i alle bølgene bortsett fra beta, så i rom der vi skal løse problemer og jobbe synes ikke dette være fargen.

Testpersonene opplevde sort som luksuriøst, moderne og sofistikert, men samtidig kjedelig og uhyggelig. EEG-måleren viste at sort vekker kreativitet, men gir også mangel på fokus. Derfor passer sort interiør for kjærestepar og vennegjengen er konklusjonen. Sort er fargen for serveringssteder som satser på middag og drinker.

Brunt er tradisjonell

I dette miljøet var det lite utslag både på puls og hjernebølger. Det ble registrert litt utslag på delta, bølgen som utløses når vi er i dyp avslapping.
I dette miljøet var det lite utslag både på puls og hjernebølger. Det ble registrert litt utslag på delta, bølgen som utløses når vi er i dyp avslapping.

Den brune testen ga lav puls og nøytrale målinger på hjernebølgene. Konklusjonen var at gjestene oppfattet brunt som tradisjonell. Det kan bety at brune omgivelser gir et avslappet sinn. Fargen anbefales til et eldre klientell eller kolleger som skal ha frokost eller kaffe.

Neste gang du er ute kan du jo ta deg en ekstra kikk rundt og se om du klarer å dekode noe av intensjonen med interiøret og se om testen stemmer med dine opplevelser. Eller du styrer unna de stedene med farger som ikke vil samarbeide med dine hensikter.

Hold deg oppdatert  

Få siste nytt om interiør og oppussing fra ifi.no. Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Kommentarer

Fakta om eksperimentet:

  • Utført på Färgfabriken i Stockholm, 2.desember 2015 av United Minds på oppdrag av SCA for Tork
  • 16 testpersoner med forskjellige demografiske variabler
  • De satt i 8 forskjellige ensfargede rom der alt var i samme farge
  • Åtte farger ble testet: blå, gul, grønn, oransje, rød, hvit, sort og brun
  • Gjestene fikk en makron og noe å drikke – alt i samme farge
  • Hjerneaktivitet og puls ble målt
  • Gjestene ble stilt enkle spørsmål for å få svar på den umiddelbare reaksjonen fra gjestene

Fakta om hjernebølger:

Hjernebølger er elektroniske impulser som sendes fra hjernen. De forskjellige hjernebølgene er assosiert med forskjellige funksjoner i hjernen. Hjernebølgene kan måles i fem ulike frekvenser: gamma, beta, alfa, theta og delta.

  • Gamma assosieres med fokus, tanker og kognisjon, og evne til å prosessere informasjon
  • Beta handler om det bevisste nivået og evne til problemløsing. Er vi stresset eller fokusert sendes beta-signaler. Vi er i betatilstand når vi arbeider
  • Alfa-bølger utløses når vi er avslappet og evner å lære og huske
  • Theta er assosiert med kreativitet og følelser, og er den sinnsstemningen vi kommer i dersom vi mediterer eller rett før vi sovner
  • Delta-bølgene utløses når vi er i dyp avslapning, for eksempel søvn

 

Hold deg oppdatert  

Få siste nytt om interiør og oppussing fra ifi.no. Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Les også

Mest lest

Anbefalt for deg

Nyeste artikler