Norsk Akustikksenter annons
Bli inspirert - Se galleri her
I DAG
  °
I MORGEN
  °

Frydenhaug skole - En skole uten grenser

  • Tekst:
  • Kristian Owren/ifi.no
  • IFI.NO:Prosjekter/ifi.no
Galleri <b>UTFORDRER SANSENE:</b> Også kunsten på veggen er taktil. Kunstner Mona Orstad Hansen ville at kunsten skulle bidra til en form for interaksjon, også for elevene som ikke kan se. Kunstverket er en referanse til Hagestuen i Frydenhaug Gård – som er dekorert med et gigantisk landskap. Kunstneren ville videreføre utsiktsideen til et abstrakt landskap på skolen.
Frydenhaug skole og ressurssenter er ikke som andre skoler. Her sprenges grenser.

Da nye Frydenhaug skole og ressurssenter skulle bygges, var utfordringene store. Med nesten 90 elever med nedsatt funksjonsevne ble det stilt svært høye krav til utforming av bygget. Skolen skulle bygges på et støyutsatt område midt mellom E18 og Vestfoldbanen, på en tomt med to verneverdige bygg og flere vernede trær. Det var mye å ta hensyn til.

Viktige verdier

<b>MATT:</b> Noen av elevene med synsforstyrrelser kan reagere på refleksjoner i blanke flater. Derfor er alle vegger i bygget malt med matt maling.
MATT: Noen av elevene med synsforstyrrelser kan reagere på refleksjoner i blanke flater. Derfor er alle vegger i bygget malt med matt maling.

Selvstendighet, kommunikasjon og sosialisering er viktigere enn matematikk for mange av elevene på Frydenhaug skole. Bygget skal bidra til at disse verdiene kan bli satt ut i livet.

– Vårt mål er å gi elevene mest mulig selvstendighet og en mulighet til å utvikle seg, sier rektor Else Kristin Tobiassen. – Alt er lagt opp til at de skal gjøre mest mulig på egenhånd – de skal involveres i alle oppgaver. For elevene med sterkt nedsatt funksjonsevne kan dette være så enkelt som å trykke på døråpneren selv, forklarer hun.

<b>TAKTILT:</b> Alle gulvene har ledelinjer, og alle bokstaver, tall og ord rundt på skolen er enten taktile i seg selv, eller det følger punktskrift under. Elevene skal kunne finne veien på egenhånd.
TAKTILT: Alle gulvene har ledelinjer, og alle bokstaver, tall og ord rundt på skolen er enten taktile i seg selv, eller det følger punktskrift under. Elevene skal kunne finne veien på egenhånd.

De små detaljene

<b>TILPASSET:</b> De små detaljene er vel så viktige som de store. Døråpnere, lysbrytere og skilt er plassert lengre nede enn vanlig, slik at også elever i rullestol skal kunne nå dem med albuen. Hver av avdelingene har også en egen fargekode, og alle inn
TILPASSET: De små detaljene er vel så viktige som de store. Døråpnere, lysbrytere og skilt er plassert lengre nede enn vanlig, slik at også elever i rullestol skal kunne nå dem med albuen. Hver av avdelingene har også en egen fargekode, og alle inn

Universell utforming sto derfor høyt på listen da bygget skulle planlegges. Alle valg er tatt med hensyn til elevene. På gulvet er det ledelinjer. Alle skilt og bokstaver skal være mulige å ta og føle på. Til og med kunsten er taktil. Døråpnere er montert lavt på veggen, slik at også elevene i rullestol skal kunne åpne dørene selv. Veggmalingen er matt, så ingen av elevene skal reagere på refleksjon fra blanke flater. Også verktøyene jobben er utført med er tatt fra øverste hylle, for å sikre kvaliteten i arbeidet. Her er ingenting tilfeldig. De små detaljene er vel så viktige som de store tingene.

Gulvene er spesielt egnet for skolemiljøer og sykehus. Det er lagt homogene vinylgulv over store deler av skolen. De er ftalatfrie og enkle å rengjøre, samtidig som de er slitesterke og har lang levetid. I noen av fellesarealene går elevene på et slitesterkt og behagelig gummigulv.

<b>VINYL:</b> I store deler av skolebygget er det lagt vinylgulvet iQ Optima fra Tarkett. Det er et ftalatfritt og holdbart homogent vinylgulv, som med sin høye slitestyrke, lange levetid og enkle rengjøringsmetoder er særlig egnet for skoler og sykehus.
VINYL: I store deler av skolebygget er det lagt vinylgulvet iQ Optima fra Tarkett. Det er et ftalatfritt og holdbart homogent vinylgulv, som med sin høye slitestyrke, lange levetid og enkle rengjøringsmetoder er særlig egnet for skoler og sykehus.

Skaper miljøhistorie

<b>FREMTIDEN:</b> Skolen er et «Future built»-bygg. Det betyr strenge krav til tekniske anlegg, materialbruk og dokumentasjon.
FREMTIDEN: Skolen er et «Future built»-bygg. Det betyr strenge krav til tekniske anlegg, materialbruk og dokumentasjon.

Det var ikke bare universell utforming som sto høyt på listen da den nye skolen skulle bygges. Også miljøambisjonene var svært høye. Skolen er bygget som et energieffektivt passivhus, og er Norges første «nær nullenergi»-skole. Dette stiller store krav til materialer og tekniske anlegg. Prosjektet er en del av det tiårige Future Built-programmet, som har som mål å vise at det er mulig å utvikle klimanøytrale byområder og arkitektur med høy kvalitet.

<b>GUMMI:</b> Noen av fellesarealene har fått gummibelegget Multifloor/ND-UNI fra Polyflor. Det er et slitesterkt gulv som er lett å rengjøre og som lever lenge. Leveres det i fliser, er det enkelt å kombinere flere farger for å skape et unikt gulv.
GUMMI: Noen av fellesarealene har fått gummibelegget Multifloor/ND-UNI fra Polyflor. Det er et slitesterkt gulv som er lett å rengjøre og som lever lenge. Leveres det i fliser, er det enkelt å kombinere flere farger for å skape et unikt gulv.
<b>VIKTIG GULV:</b> Aktivitetssalen er en viktig arena der elevene kan bevege seg og utføre fysiske øvelser. Salen er også utstyrt med rulleamfi, der man kan dra ut stolene og ha forelesninger og møter, eller vise film.
VIKTIG GULV: Aktivitetssalen er en viktig arena der elevene kan bevege seg og utføre fysiske øvelser. Salen er også utstyrt med rulleamfi, der man kan dra ut stolene og ha forelesninger og møter, eller vise film.
<b>ULIKT BEHOV:</b> Klasserommene består av ett stort undervisningsrom, med flere mindre rom rundt. Her kan elevene trekke seg tilbake for å slappe av eller jobbe litt alene, alt etter hva de har behov for.
ULIKT BEHOV: Klasserommene består av ett stort undervisningsrom, med flere mindre rom rundt. Her kan elevene trekke seg tilbake for å slappe av eller jobbe litt alene, alt etter hva de har behov for.
<b>LEK FOR ALLE:</b> Lekeplassen utenfor inngangspartiet er bygget spesielt for rullestolbrukere. Her er alt tilpasset dem som er avhengig av rullestol. Nedenfor skolen er lekeplassen utformet for de mer aktive elevene.
LEK FOR ALLE: Lekeplassen utenfor inngangspartiet er bygget spesielt for rullestolbrukere. Her er alt tilpasset dem som er avhengig av rullestol. Nedenfor skolen er lekeplassen utformet for de mer aktive elevene.
<b>GARASJE:</b> Frydenhaug er den eneste skolen i landet med egne rullestolgarasjer. De ville ha muligheten til å lagre utstyret slik at det ikke er i veien. Garasjene har ladere, slik at alle rullestolene er klare til bruk når de trengs.
GARASJE: Frydenhaug er den eneste skolen i landet med egne rullestolgarasjer. De ville ha muligheten til å lagre utstyret slik at det ikke er i veien. Garasjene har ladere, slik at alle rullestolene er klare til bruk når de trengs.
<b>SANSEROM:</b> Skolen har egne sanserom for elevene med sansetap. De skal hjelpe elevene med å bruke flere sanser. Her kan de ligge i sengen og kjenne bassen i kroppen, følge bevegelser fra lyskilder med øynene, eller lære seg å kjenne igjen former og f
SANSEROM: Skolen har egne sanserom for elevene med sansetap. De skal hjelpe elevene med å bruke flere sanser. Her kan de ligge i sengen og kjenne bassen i kroppen, følge bevegelser fra lyskilder med øynene, eller lære seg å kjenne igjen former og f
<b>INDIVIDUELT:</b> Elevene på Frydenhaug har ofte med seg mye utstyr. Derfor er garderobene spesialbygd. Hver elev sin garderobeplass er også individuelt tilpasset, med for eksempel illustrasjoner som viser hvordan eleven skal kle på seg.
INDIVIDUELT: Elevene på Frydenhaug har ofte med seg mye utstyr. Derfor er garderobene spesialbygd. Hver elev sin garderobeplass er også individuelt tilpasset, med for eksempel illustrasjoner som viser hvordan eleven skal kle på seg.
<b>SPESIALBYGD:</b> Foruten undervisningsrom inneholder skolen tre sanserom, et terapibasseng og et aktivitetsrom. I terapibassenget er det rullestolrampe og takheiser, slik at alle elevene kan nyte godt av bassenget.
SPESIALBYGD: Foruten undervisningsrom inneholder skolen tre sanserom, et terapibasseng og et aktivitetsrom. I terapibassenget er det rullestolrampe og takheiser, slik at alle elevene kan nyte godt av bassenget.

Hold deg oppdatert  

Få siste nytt om interiør og oppussing fra ifi.no. Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Kommentarer

Frydenhaug skole og ressurssenter

<b>PROSJEKT:</b> Frydenhaug skole og ressurssenter.

Interkommunal skole i Drammen, med elever fra Drammen, Nedre Eiker, Lier, Røyken, Hurum, Sande og Svelvik.

Byggherre: Drammen Eiendom KF
Ferdigstilt: Høst 2014
Bruttoareal: 5 500 kvadratmeter
Arkitekter: Terje Grønmo Arkitekter AS / Rambøll AS
Landskapsarkitekter: Hindhamar AS / Rambøll AS
Totalentreprenør: Bøhmer Entreprenør AS
Overflatebehandling: Malermester Buer Drammen AS
Prosjektledelse: HR Prosjekt AS
Byggeledelse: Reinertsen AS
Kunstnerisk utsmykning: Mona Orstad Hansen, Illegalt Design
Leverandør vinylgulv: Tarkett, iQ Optima
Leverandør gummigulv: Polyflor, Multifloor/ND-UNI
Leverandør veggmaling: Blant annet Flügger
Leverandør verktøy: Jordan

Hold deg oppdatert  

Få siste nytt om interiør og oppussing fra ifi.no. Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Les også

Mest lest

Anbefalt for deg

Nyeste artikler