Franske følelser for norsk maling

Når en 324 meter høy jernkonstruksjon fra 1889 skal males for 19. gang er det ikke en hvilken-som-helst maling som skal benyttes. For andre gang har en norsk produsent fått det prestisjefylte oppdraget å levere maling til Frankrikes nasjonalsymbol.

Tekst: Åshild Nyhus Tyssen/ifi.no Foto: Jotun
Publisert (Oppdatert 14.02.2014)

Eiffeltårnet

Bygget: Til Verdensutstillingen i 1889

Entreprenør: Gustav Eiffel (1832-1923)

Totalvekt: 10.100 tonn

Vekt metallkonstruksjon: 7.300 tonn

Antall nagler: 2.500.000

Antall jerndeler: 18.038

Kostnad malejobb i 2001: kr 27.000.000 (3 mill. Euro)

Mer informasjon

Alle som har vært i Paris vet hva for en imponerende konstruksjon Eiffeltårnet er. De fire pilarene tårnet står på danner en firkant som måler 125 meter på hver side, og selve tårnet ruver 324 meter over bakken. At den norske Jotun har fått i oppdrag å levere maling til konstruksjonen, er noe produsenten ser på med stor glede.

- At et selskap med hovedkontor i norske Sandefjord skal bidra til å kle et fransk nasjonalsymbol er morsomt og en fjær i hatten. Dette er vi stolte av, sier Vidar Ullenrød, kommunikasjonsdirektør i Jotun.

Spesialprodusert maling

Det er ikke første gang Jotun har halt i land den prestisjefylte kontrakten. Også forrige gang tårnet ble malt, i 2001, var det Jotun-logo på malingspannene. Det var første gang det ble benyttet en blyfri maling, som et ledd i en mer miljøvennlig tankegang. Den gang som nå var priming og maling rusthindrende spesialprodukter utviklet for stålkonstruksjoner.

- Malingen er designet for å tilfredsstille franskmennenes behov med hensyn til blant annet farge- og glansholdbarhet samt korrosjonsegenskaper. Den er også utviklet til å ha gode rulle- og penselegenskaper med tanke på påføring, forteller kjemiker i Jotun Coatings, Heidi Guren.

Farger gjennom tidene

Det 120 år gamle tårnet har hatt mange farger gjennom årenes løp. De første malingsstrøkene var i en rød jernokerfarge, før de gikk over til en rødbrun farge som gradvis ble lysere mot toppen. Deretter fikk tårnet en okergul farge, inntil man i 1968 kom frem til den bronsefargen det har i dag. For at man fra bakken skal få en visuell følelse av at tårnet bare har en farge, brukes det totalt tre nyanser.

Malejobben

25 malere står for jobben, som er antatt å vare fra april i år til oktober 2010. Tårnet skal ikke stenges, og malearbeidet skal pågå samtidig som i underkant av 7 millioner mennesker årlig besøker tårnet. I de største turistmånedene om sommeren skal det imidlertid av hensyn til de mange besøkende ikke males. Malerne skal kun bruke pensler til å påføre det som blir totalt ca. 60 tonn eller 50.000 liter maling.

Kilde: www.tour-eiffel.fr og Jotun