IFI logo
Se flere bilder
Fra slitt til værbitt i strandkanten

Foto: Chera Westman/ifi.no

Fra slitt til værbitt i strandkanten

En skipslast lekenhet, en god dose naturinspirasjon og lune farger ga 80-tallshotellet en ny identitet. Interiøret er blitt et spennende samtaleemne og trekkplaster for både barnefamilier og konferansegjester.

IFI.NO

IFI.NO
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Havet var den store inspirasjonskilden til interiørarkitektene, da bade- og konferansehotellet Quality Hotel & Resort Skjærgården skulle få en ansiktsløfting. Hotellet, som ligger ytterst i Langesunds skjærgård noen mil utenfor Porsgrunn, var mørkt, slitt og 80-talls.

- Den gjennomgående røde tråden i prosjektet er sjøen, havet og strandkanten, forteller Caroline Laurhammer, adm. direktør i Quality Hotel & Resort Skjærgården.

Bredt kundesegment

Hotellet har en bred kundegruppe – den integrerte badeparken lokker barnefamilier, og konferanseavdelingen trekker bedriftsgjester. Hotellet har plass til 500 gjester i 161 rom, hvorav mange er familierom. 

Værslitt drivved

I de store fellesarealene i lobby, restaurant og konferanseavdeling, er det plukket inn mye tre, i tillegg til det som ikke er tre, men som ligner. Alt går i en grålig fargeskala, som skal føre tankene til værslitt drivved. Det stockholmsbaserte arkitektselskapet Doos, som har spesialisert seg på hotell- og restaurantinteriører, har hentet inn treverk i mange former og satt rustikk parkett på veggene, og lagt tremønstret keramisk flis i fiskebeinsmønster på gulvet.

Se flere bilder
Bardisken er dekket med ulike keramiske Höganäs-fliser. På toppen ligger Formwork Ash 150 mm x 1200  mm.

Foto:

Bardisken er dekket med ulike keramiske Höganäs-fliser. På toppen ligger Formwork Ash 150 mm x 1200 mm.

Akvariefisk på tv

Det første som møter gjesten er en lys gråpigmentert trevegg med en installasjon av trekasser på. Noen fungerer kun som rammer, og har skjermer med levende bilder av akvariefisk eller hotellets informasjonstavler. Dette kombineres med malte grålige flater og et stilig sammensurium av designmøbler og lamper i et potpurri av stiler og farger.

- Vi ønsket å legge til rette for en komfortabel følelse uten alt for stramme linjer, og med en lekenhet som får gjestene til å trives. Hensikten har vært å ta med været inn, men i en positiv form, sier Kristiina Gilts Stenhardt, som sammen med kollegene Bronwynn Welsh og Johan Wessel i Doos Arkitekter har utformet interiøret. 

Se flere bilder
Hovedveggen er kledd med treparkett og dekorert med grå kasser som skal minne om drivved.

Foto:

Hovedveggen er kledd med treparkett og dekorert med grå kasser som skal minne om drivved.

Nærhet til sjøen

Før oppussingen var entréen og restauranten mørke og lukkede, med smårutete vintrinevinduer. Nå er vegger skrelt vekk, og lokalet åpnet opp og utsikten tatt vare på.

- Når man kommer inn nå får man en følelse av nærhet til sjøen. Det er blitt en enorm forandring, vi har fått et helt nytt hotell, sier Caroline Laurhammer entusiastisk. 

Hun kan se tilbake på en omveltende tid med rehabilitering. Midt i julebordsesongen ble restauranten flyttet og revet. Til tross for at all varm julemat ble tilberedt i et containerkjøkken, klagde ingen av gjestene på maten.

Investerer flere titalls millioner

Totalt investerer hotellkjeden 55 millioner i oppgradering av hotellet i Langesund. Brorparten av investeringen legges i foajéen, restauranten og konferansedelen.

- Dessuten oppgraderes utearealene med ny terrasse med nedgang til sjøen, badebrygge og badstue. Vi skal også pusse opp garderobene i badeparken og male bassenget. Mot slutten av året skal hotellrommenes baderom i pusses opp, og en del rom få nye gardiner og tekstiler. Hele prosjektet skal være avsluttet før jul, sier hun. 

Skaper interesse

- Det er en heftig totalopplevelse å gå fra å være et fra gammelt, slitt hotell til splitter nytt og moderne. Plutselig er vi moderne og spennende, og er blitt en attraksjon. Interiøret skaper interesse og det er morsomt, sier en fornøyd hotelldirektør. 

I fellesområdene er det harde flisgulvet myknet opp med store løse tepper fra en hollandsk designer, Nicolette Brunklaus, som har lagd et naturmønster i pastellaktige farger med inspirasjon fra høsten.

- Det overrasker veldig mange at gulvet ikke er av tre, men flis. Det ser veldig ekte ut, og skaper nysgjerrighet. Personalet var stolt av arbeidsplassen sin før også, men enda mer nå, og de viser fornøyd rundt gjestene, tar bilder og legger ut på facebook, sier Laurhammer. 

Forskjellige stilarter

Svære gulvlamper som ser ut å være ute av skala, med dreide lampeføtter i knallfarger, står som utropstegn her og der i miljøet og de ulike sittegruppene er møblert med møbler fra svært forskjellige stilarter og farger.

- Flisene både føles og ser ut som treparkett, og det var et ønske fra oss. Samtidig ville vi ha et funksjonelt gulv, som tåler å være i et hardt trafikkert miljø der man kan søle med kaffe, sier Kristiina Gilts Stenhardt.

 

Se flere bilder
Svære lamper med dreid trefot bidrar til lekenheten i interiøret, og det gråpigmenterte treverket gir et værbitt preg som trekker sjøen inn.

Foto:

Svære lamper med dreid trefot bidrar til lekenheten i interiøret, og det gråpigmenterte treverket gir et værbitt preg som trekker sjøen inn.

Varm og lun atmosfære

Å skape et hjemlig miljø var viktig for hotellet. 

- Teppene mykner opp miljøet, og skal få det til å føles som i en stue. Møblene er plukket sammen fra ulike kolleksjoner, akkurat som i et hjem – der noe er arvet fra bestemor og annet kjøpt av en selv fordi man liker det. Det er med på å lage en varm og lun atmosfære, sier Stenhardt.

Kreativ konferansedel

Se flere bilder
Sjøuhyret på teppegulvet er et uhøytidelig innslag i konferanseavdelingen.

Foto:

Sjøuhyret på teppegulvet er et uhøytidelig innslag i konferanseavdelingen.

Den ene fløyen av hotellet er viet kurs- og konferanser. Her fortsetter den humoristiske interiørstilen med et stort sjøuhyre på gulvteppene, spreke møbler og virkelighetstro fototapet. 

- Her er interiøret litt sprøtt, men så i stor skala at det blir litt abstrakt. Hensikten med interiøret i konferansedelen er at man ikke skal ta seg selv med for stort alvor. Det skal være kreativt og morsomt, sier Stenhardt.

Lystfylt og kreativ

Caroline Laurhammer er fornøyd med en spennende kursdel:

- Det er vågalt og spennende, og jeg er glad over at vi har skapt et interiør der det er en hel masse å se på. Konferanseavdelingen er lystfylt og kreativ. Interiøret skaper diskusjoner, samtaler, og meninger. Veldig mange spør faktisk hvor vi har kjøpt interiørelementene, sier hun. 

Mer informasjon

www.hoganes.no

www.ege.dk

www.wallanddeco.com

Fakta:

Quality Hotel & Resort, Langesund

Kapasitet: 161 dobbeltrom, hvorav mange familierom. Plass til 500 gjester

Investering: 55 millioner kroner i foaje, restaurant, konferansedel, utearealer, badepark og baderom.

Interiørarkitekt: Doos Arkitekter, Stockholm

Landskapsarkitekt/terrasse: Asplan Viak

Leverandør gulvfliser: Höganäs (Mywood Grey, Mahon, Formwork)

Leverandør tepper: Egetepper (Canvas collage, Dark Water)

Leverandør tapet: Wall & Deco (Xtra strong, Archive it)

Finn din nærmeste
Annonse
HappyHomes annons
Annonse
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.