Fasadefarger med røtter i norsk tradisjon

Ifi.no har latt fire malermestere fargesette et og samme hus. Malermester Ole Andreas Klaveness valgte en tradisjonsrik gul farge, med grå og hvit staffasje.

Tekst: Chera Westman/ifi.no, Foto: ifi.no, Publisert (Oppdatert 15.10.2014)

Husets farger:

Vegger: NCS S 2030-Y20R

Staffasje: NCS S 4005-Y50R

Staffasje, vindusramme og sprosser: ren hvit

Grunnmur: NCS S 6005-Y20R

Terrassegulv: JOTUN 683 Sotgrå

 

Huset heter Aurora og lages av Nordbohus. Huset er digitalt fargesatt.

Mer informasjon:

Ole Andreas Klaveness, Klaveness Maler- og Byggmesterforretning AS, Oslo

Ole Andreas er autodidakt fargeekspert, og malermester siden 1978. Han holder foredrag i fargesetting og har undervist i Pigmentlære og Praktisk fargelære og deltatt i flere fargesettingsprosjekter.

I tillegg til vanlige maler- og byggmesteroppdrag arbeider Klaveness med tradisjonelle og antikvariske maleteknikker.

Fargeekspert og malermester Ole Andreas Klaveness har selv brukket og blandet fargene han har valgt til huset. Her er de oversatt til nærmeste NCS-kode.

– Hovedfargen er en rødtendert gulfarge, og staffasjen har fått to farger, grått og hvitt. Den grå er i slekt med gulfargen, og den rent hvite er med på å bryte opp det grå, sier han.

Solid forankring

– Norge har en tradisjon av gule og røde hus. Det var rimelige pigmenter som fantes tilgjengelig. Fargevalg og fargefordeling på denne fasaden har derfor en god forankring i norsk tradisjon, sier Ole Andreas.

Terrassen valgte han å gjøre sotgrå fordi den fargen gir en god forankring mot bakken. Både den mørkt grå grunnmurfargen og terrassefargen definerer bakken, og gir huset og balkongpartiet noe solid å stå på.

– Dette huset er nytt, men har stilelementer hentet helt fra 1700-tallet, og fra fra sveitserhusstilen, for eksempel mønekorset.

Ikke fremhevede detaljer

Fargesettingen av sveitserhusene var ikke hvit slik mange tror. Hvite pigmenter var kostbare, og et hvitt hus representerte etter hvert status. Sveitserhusene var i stedet preget av noe mørkere farger i oker, umbravarianter og grønt, og med etasjeskillere søyler og andre konstruktive detaljer fremhevet med farge.

– På dette huset er detaljene imidlertid ikke fremhevet, og jeg har derfor valgt å male balkongpartiet grått i stedet for hvitt som hadde vært mer fremtredende, sier han.

– Omramminger, hengerenner, hjørnekasser, vannbord og den øvre av vindskiene er også grå, mens vindusrammer, verandadører sprosser og den undre vindskien er malt i hvitt, avslutter han.