IFI logo
Se flere bilder
En gulvgigant med hjerte for innovasjon

Foto: Robert Walmann/ifi.no, Kristian Owren/ifi.no og Pergo

En gulvgigant med hjerte for innovasjon

På 1970-tallet fant de opp laminatgulvet. Siden den gang har gulvgiganten alltid siktet mot nye høyder.

IFI.NO

IFI.NO
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det hele starter med en enkel idé i 1977. Svenske Perstorp Corporation merker en drastisk nedgang i salget av høytrykkslaminat, og en dedikert gruppe mennesker setter seg ned for å klekke ut ideer for hvordan de kan bruke produktet på nye måter.

Over 100 forslag skrives ned. Ett av forslagene, idé nr. 23, skal vise seg å få stor betydning ikke bare for selskapet selv, men for en hel gulvverden. Idé nr. 23 på listen er laminatgulv. Og i 1979 blir det aller første Perstorp-laminatgulvet satt i produksjon. Den nye gulvavdelingen får etter hvert sitt eget selskap, i dag kjent som Pergo.

Innovasjonen er starten på en suksesshistorie – og en helt ny gulvkategori.

Fra idé til suksess

Vi spoler framover i tid, til oktober 2017. Vi befinner oss i Wielsbeke, en liten kommune en drøy time utenfor Brüssel i Belgia. John-Magne Pedersen, daglig leder av Pergo i Norge, står utenfor lokalene der gulvavdelingen til Unilin ligger. Han forteller at selskapet, som blant annet også har det velkjente QuickStep-merket under seg, har produsert Pergo-gulvene siden 2013. Like ved hovedkontoret ligger en stor fabrikk. Her lages gulvene som i dag er anerkjent over hele verden.

– Her produseres rundt 100 000 kvadratmeter gulv hver dag, forteller guiden som tar oss med rundt i fabrikken.

På lageret ligger mer enn 2 millioner kvadratmeter parkett-, laminat- og vinylgulv klare for salg. Det er liten tvil om at det som begynte med idé nr. 23 på et idémyldringsmøte i Sverige, har blitt til en suksesshistorie av den sjeldne typen.

Se flere bilder
John-Magne Pedersen, Pergo

Foto:

GULVFRELST: John-Magne Pedersen er mer opptatt av gulv enn de fleste. Han er daglig leder for Pergo i Norge, og har et ønske om at norske hjem skal prydes av flotte gulv. (Foto: Kristian Owren/ifi.no)

Alltid innovasjon

Fra 2013 eies Pergo av Mohawk Industries, verdens største gulvselskap. Samtidig som de ble en del av det gigantiske selskapet, gikk Pergo fra å være synonymt med laminatgulv til å bli et flerkategorimerke, da de også introduserte tre- og vinylgulv på markedet. I dag er Pergo kjent over hele verden for både laminat-, parkett- og vinylgulvene sine. Og 40 år etter at de fant opp laminatgulvet, ønsker de fremdeles å være først ute med det nye.

– Innovasjon er den største driveren i selskapet. Vi var blant annet først ute med supermatt overflate på gulvene, og de første som lanserte «long planks» i Norge. I tillegg var vi de første som Svanemerket gulvene våre, forteller John-Magne, mens han tar oss med rundt i showrommet der de ulike Pergo-gulvene viser seg fram i all sin prakt.

Overgå virkeligheten

Når vi geleides gjennom gulvavdelingen hos Unilin, er det tydelig at dette er en plass for unge, raske hoder. Her er det få over 30. Det skal hele tiden tenkes nytt. Og med de ikke helt beskjedne målene for dagens og morgendagens Pergo-gulv, stilles det utvilsomt høye krav til dem som arbeider her.

– Vi vil hele tiden skape gulv som er vakre og trendsettende, men også gulv som folk kan leve med hele livet uten en bekymring, sier Sophie Hautekeete, som er PR- og sponsoransvarlig hos Pergo.

Hun tar oss gjennom hele gulvprosessen fra idé til ferdig design. En prosess som tar rundt to år.

– Designteamet sin store utfordring er å skape trender som også kan bli morgendagens klassikere. Vi vil gå utover imitasjon med designene våre. Vi vil skape noe som overgår det naturen selv kan by på, forklarer Sophie.

Se flere bilder
Peter Clayes, Pergo

Foto:

NATURTRO: Peter Clayes, produktsjef for laminat hos Unilin, viser hvor nært opp mot ekte treverk laminatgulvene både ser ut og føles. (Foto: Robert Walmann/ifi.no)

Tenker nytt

Fra det første laminatgulvet ble produsert i 1979, har Pergo kommet en lang vei. Vi står i showrommet der laminatgulvene vises fram. Men vi må gå svært nærme for å se at det er laminat vi ser på, og ikke tregulv. Og selv når vi står med nysgjerrige blikk bare få centimeter unna, og fingrene våre sklir over den pregede overflaten, er det lett å la seg lure.

– Vi starter fra «scratch» for å finne det beste originale treverket, for så å utvikle design som er enda bedre enn originalen. Det skal ikke bare se ut som treverk, du skal også kunne kjenne sprekkene, strukturen og ujevnhetene i overflaten. Det skal være vanskelig å se forskjell på etterligningen og originalen, forklarer John-Magne.

Så viser han fram den nyeste innovasjonen innen laminatgulvene: Pergo Sensation.

– Med Sensation føler vi at vi finner opp laminatgulvet en gang til. Takket være en innovativ teknikk, kan vi gjenskape treverkets dype furer ned til hver minste detalj. Det gir et utrolig autentisk uttrykk. Med Sensation har vi også endret den tradisjonelle tankegangen om at laminat ikke er vannbestandig. Nå er det nemlig det, forteller John-Magne.

Han tror at det stadige fokuset på innovasjon og nytenkning er mye av grunnen til den store suksessen Pergo har med sine laminatgulv.

LES OGSÅ: Vi lar oss lure av laminat

Se flere bilder
Pergo Sensation

Foto:

SENSASJON: Pergo Sensation er laminatoppfinnerens nyeste innovasjon. Her gjenskapes treverkets furer på en helt unik måte, og gulvet tåler i tillegg vann. (Foto: Pergo)

Se flere bilder
Laminatgulv med treimitasjon

Foto:

OVERGÅ VIRKELIGHETEN: Det blir vanskeligere og vanskeligere å både se og kjenne forskjell på etterligninger og ordentlig treverk. Pergo ønsker å overgå virkeligheten med sine design. (Foto: Robert Walmann/ifi.no)

Inn på LVT-laben

I dag er Pergo mer enn bare laminat. Og etter at de lanserte LVTgulv i 2013, har de merket en voldsom vekst i dette markedet.

– LVT er «hot», så vi var nødt til å investere i det. I tillegg svarer det på spørsmål vi får om laminat og parkett, forklarer John-Magne, mens han tar oss med inn på LVT-laben, der ingredienser vises fram og egenskaper demonstreres.

– Vi vil hele tiden jobbe med ny teknologi for å løse utfordringer. Blant annet har vi tatt i bruk en ny produksjonsprosess som gjør at vi har 100 prosent kontroll over alle trinn og alle materialer som brukes. Det gjør at vi kan garantere en unik stabilitet, der vinylgulvene også tåler varme fra solen, forklarer John-Magne, mens vi får demonstrert hvordan gulvplanken ligger stabilt uten å svelle mens en varmelampe skrus på for fullt.

Se flere bilder
LVT Pergo

Foto:

LVT-LAB: Inne på laben viser produktsjef for LVT, Anne Lattrez, hvordan LVT-gulvene lages og hvilke egenskaper som gjør dem unike. (Foto: Robert Walmann/ifi.no)

Pergo
  • Fant opp laminatgulvet i 1977
  • Eies av Mohawk Industries
  • Gulvene produseres av gulvavdelingen
    til Unilin i Belgia.

Mer informasjon: Pergo

Finn din nærmeste
Mest lest
Annonse
HappyHomes annons
Annonse
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.